Wtedy Bóg rzekł: „Niechaj się stanie światłość!” I stała się światłość. Bóg widząc, że światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności. I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek – dzień pierwszy.
Rdz 1, 3 do 5
1. Co to znaczy „światłość”? Jak często niegdyś używano zwrotów w stylu: światły człowiek, człowiek światłego umysłu, mam światłość? Co one oznaczały, jak nie to, że ów posiadający cechę światłości nią się objawiał innym lub też uznawał, że coś, jakaś myśl przyszła doń z zewnątrz.
W tym właśnie duchu tłumaczyć należałoby niniejszy fragment Rdz 1,3-5: Bóg wpierw niejako „dookreśla Siebie”, oddziela Swój Byt od bezkształtności i pustki; ujawnia Siebie jako Światło (hebr.: or – rozumiane nie jako światło fizyczne, świecące falą, tak jak żarówka; chodzi raczej o przyczynę świecenia a nie o skutek). Krótko mówiąc, Bóg wpierw utworzył Swoje Światło, by przez nie objawiać siebie człowiekowi. Tak może nieco banalnie: uczynił z Siebie Bóg wolframowy drucik, który przy stworzeniu człowieka temuż człowiekowi zaimplementował jak do żarówki, by mógł człowiek świecić światłem Boga.
2. Co jednak z ciemnością? Wszak i ona jest atrybutem Boga, Jego objawieniem się na Początku (podobnie jak i bezład, pustka, otchłań)? Z całym przekonaniem trwam tu w zdaniach, jakie przekazałem wcześniej. Bóg zechciał Siebie dać poznać jako Światłość, co potwierdził Apostoł i Ewangelista Jan w J 1, 1-14. To, co konieczne, co w zgodzie z wolą Bożą, to nieustanne rozdzielanie światłości od mroku, zasługi od grzechu, życia od śmierci.
3. Twoje słowo jest lampą dla moich stóp i światłem na mojej ścieżce” (Ps 119, 105);
- Czas to nie droga szybkiego ruchu pomiędzy kołyską a grobem; czas – to miejsce na zaparkowanie pod słońcem. Phil Bosmans
- Kto chce ciepło wnosić w świat, sam musi płonąć ogniem. Phil Bosmans
4. Katechizm Kościoła Katolickiego, Nr 157: Wiara jest pewna, pewniejsza niż wszelkie ludzkie poznanie, ponieważ opiera się na samym słowie Boga, który nie może kłamać. Oczywiście, prawdy objawione mogą wydawać się niejasne dla rozumu i doświadczenia ludzkiego, ale „pewność, jaką daje światło Boże, jest większa niż światło rozumu naturalnego”. „Dziesięć tysięcy trudności nie powoduje jednej wątpliwości”.
Discover more from Verum Elevans Hominem
Subscribe to get the latest posts sent to your email.